Waarom het CDA akkoord zal gaan met de Deense variant
Jul 27th 2010Joshua LivestroFrontpage

Hierbij het tweede deel van een drieluik over de beweegredenen van de drie partijen die vandaag opnieuw bijeenkomen voor onderhandelingen over de vorming van een minderheidskabinet van VVD en CDA met steun van de PVV.
Zoals ik op deze plek al eerder heb uitgelegd, is het een misvatting te denken dat de christendemocraten gisteren de onderhandelingen aanvingen met een tas vol opties. Sommige commentatoren (waaronder onze eigen Dirk Jan van Baar) leven in de veronderstelling dat het alternatief voor een rechtse minderheidscoalitie van VVD en CDA, vanuit het parlement gesteund door de PVV, zou worden gevormd door een brede centrumcoalitie van VVD, CDA en PvdA, eventueel aangevuld met D66. Niets is minder waar.
Cohen is volstrekt serieus als hij zegt dat hij zo’n coalitie niet ziet zitten. Daar heeft hij ook goede redenen voor. Een nieuw samenwerkingsverband tussen CDA en PvdA zou, zes maanden na de breuk, niet aan de kiezers uit te leggen zijn. De frustratie over de steeds slechter wordende verhoudingen tussen beide partijen is bovendien nog altijd aanwezig, zodat de kans groot is dat het nieuwe kabinet al valt voordat het goed en wel uit de startblokken is (zo verging het bijvoorbeeld het kabinet Van Agt II. NB: dat kabinet viel destijds al na acht maanden door een slechte score voor de PvdA tijdens de Statenverkiezingen — over historische parallellen gesproken). In electoraal opzicht is het daarnaast een buitengewoon onaantrekkelijke optie voor de sociaaldemocraten. Die worden immers gereduceerd tot een soort links bijzettafeltje van een rechtse coalitie en geven daarmee hun hele linkerflank bloot aan de oppositiepartijen D66, GroenLinks, ChristenUnie, SP en PvdD. Zo bezien is het logisch dat Cohen opmerkt dat hij alleen over deze optie wil praten als hij D66 en GroenLinks als een soort buffer op links mee het kabinet in kan trekken. Het feit dat D66 al heeft aangegeven niets in zo’n samenwerkingsverband te zien, geeft aan hoe kansloos dat voorstel was. De PvdA hoeft ook niet akkoord te gaan met een centrumkabinet. Als de onderhandelingen over rechts falen en het er vervolgens in slaagt de centrumoptie te blokkeren, is de weg vrij voor heropening van de Paarse onderhandelingen.
Verhagen is zich van dit alles terdege bewust. Hij beseft dat er voor zijn partij in deze formatie maar twee smaken te koop zijn: Deens of oppositie. Er zijn vervolgens goede redenen om aan te nemen dat hij ook daadwerkelijk voor regeren zal kiezen.
In de eerste plaats speelt mee dat enkele CDA-kopstukken (waaronder Verhagen zelf, maar ook Jan Kees de Jager) graag verder willen als minister. Gesteld voor de keuze tussen regeren en oppositie zullen ze dus voor regeren kiezen. Een andere overweging die enig gewicht in de schaal zal leggen, is dat men de historische fout van Elco Brinkman zal willen vermijden. De kans is immers aanwezig dat de keuze om niet mee te regeren opnieuw zal leiden tot een lange periode in oppositie — voor een natuurlijke regeringspartij als het CDA geen wenkend perspectief. En ten slotte zal ook overwogen worden dat het land, dat nog altijd in een economische crisis zit, toch ook geregeerd zal moeten worden en dat men het zich dus niet kan veroorloven om eindeloos politieke spelletjes te blijven spelen. Als men op tijd wil zijn om nog een nieuwe begroting in te dienen die op de derde dinsdag in september aan het parlement kan worden aangeboden, zal het nieuwe kabinet uiterlijk half augustus moeten aantreden. Voor gepraat over andere kabinetten is eenvoudigweg geen tijd meer. Om al deze redenen zal Verhagen de gesprekken dus doorzetten tot aan het logisch sluitstuk: de vorming van het kabinet Rutte I, met hemzelf als vice-premier en Wilders als steunpilaar in het parlement.
46 reacties op “Waarom het CDA akkoord zal gaan met de Deense variant”






Nittickson op 27 Jul 2010 om 12:17 #
JL heeft denk ik gelijk als hij zegt dat het CDA weinig keus heeft. De PvdA wil niet bezuinigen en dus kan er geen links of centrum-links kabinet tot stand komen.
Wil er hoe dan ook een kabinet tot stand komen dan moet dat een kabinet zijn waarin CDA en VVD zitting nemen. Anders dan JL denk ik niet dat het voor de PVV gunstig is om dat kabinet te steunen zonder toe te treden. De PVV geeft daardoor namelijk toe dat er iets mis is met die partij waardoor zij niet tot de regering zou kunnen toetreden. Dat is niet waar en het is op de lange termijn slecht voor de PVV. Voor de VVD is het een slechte constructie omdat de compromissen haar zwaarder zullen worden aangerekend dan de PVV, die de handen relatief schoon kan houden bij impopulaire besluiten.
Alleen als het CDA haar zin weet door te zetten tegen de wens van PVV en VVD in zou de PVV dus in het parlement de regering gaan steunen zonder toe te treden. Voor die oplossing zou het CDA echter gegarandeerd een forse prijs moeten betalen en of men het die prijs waard acht?
Peter op 27 Jul 2010 om 12:18 #
Ook hier wordt weer vergeten dat het voor het CDA aantrekkelijker kan zijn om zelf te gaan gedogen. Het geeft het CDA meer macht en het voorkomt weglopen van een deel van de leden.
Het CDA zal erop gebrand zijn een deel van haar achterban terug te winnen en de zogenaamde regeerdrift (van Verhagen en De Jager) valt daarbij in het niet. Tegen de PVV aanschurken helpt niet voor het terugwinnen van kiezers.
Nittickson op 27 Jul 2010 om 12:27 #
@ Peter op 27 Jul 2010 om 12:18 #
Leg eens uit:
Tegen de PVV aanschurken helpt niet voor het terugwinnen van kiezers.
Meer dan de helft van de CDA kiezers is weggelopen naar de PVV en de VVD. Hoe zou een beweging in die richting die kiezers niet terug kunnen halen? Bovendien lopen er nog steeds kiezers in die richting weg.
Peter op 27 Jul 2010 om 12:37 #
@Nittickson:
Als het CDA te dicht tegen de PVV aankruipt zien de mensen het verschil niet meer. Waarom dan weer teruggaan naar het CDA. Het CDA zal zich dienen te onderscheiden van zowel PVV als VVD. “Overnemen” van bepaalde PVV en/of VVD punten om er zelf voordeel mee te behalen kan ook het beste terwijl er een duidelijk verschil zichtbaar blijft tussen CDA en PVV/VVD.
Peter op 27 Jul 2010 om 12:41 #
@Nittickson:
Als het CDA te dicht tegen de PVV aankruipt is er weinig onderscheid meer. Waarom zou de kiezer dan nog terugkeren naar het CDA?
Als het CDA goed doorkrijgt waarmee het z’n kiezers verliest kan het beter op slinkse wijze bepaalde PVV punten gedeeltelijk overnemen, terwijl het toch duidelijk maakt heel iets anders te zijn.
tipo op 27 Jul 2010 om 12:48 #
@Peter
De oud CDA stemmers, die nu PVV gestemd hebben kunnen ook rekenen.
Die wisten dat een kabinet met de PVV altijd een kabinet met het CDA betekent.
Die kiezen er dus voor om het CDA over rechts te laten regeren, door op de PVV te stemmen. Dat is namelijk de enige manier om dat het CDA duidelijk te kunnen maken. En na de formatie hebben de CDA leden een kans om dat nogmaals te bevestigen.
johan eldert op 27 Jul 2010 om 12:54 #
De auteur maakt een enorme misrekening door te denken dat een centrum coalitie volledig uitgesloten is. De blokkade van Cohen is gebaseerd op de piketpaaltjes van de VVD. Cohen ziet niets in onderhandelingen zolang die paaltjes er staan.
Om die piketpaaltjes uit de grond te krijgen, duwt Cohen, Mark Rutte richting de PVV, wetende dat het CDA helemaal niet akkoord kan gaan met een coalitie met de PVV. Dat gaat alleen gebeuren als Wilders zijn complete partijprogramma in de prullenbak gooit. Op zich geen slecht plan, want het is het meest afzichtelijke en slecht onderbouwde vod papier wat er bestaat.
Wilders zal diep willen buigen voor een coalitie, maar nooit zo diep. Verhagen heeft een aantal expliciete eisen op tafel gelegd, die concreet betekenen dat Wilders de mond wordt gesnoerd. Dat houdt Wilders of anders zijn kamerleden natuurlijk nooit vol. Voor het CDA genoeg reden om dan uit te stappen.
Bij het mislukken van de besprekingen op Rechts, blijft er maar 1 alternatief over. Centrum. Dan kan Rutte onmogelijk nog vasthouden aan zijn piketpaaltjes en zal de PVDA tegemoet moeten komen. Voor Cohen is het dan acceptabel om te regeren.
Het huidige overleg is niets anders dan een meesterlijke zet van Lubbers om de rechtse optie eens en voor altijd te begraven. Wilders in de oppositie en de PVDA in de regering. Het is namelijk de enig werkbare coalitie die momenteel de meeste kans heeft om stand te houden. Iets wat mede mogelijk werd door het terugtreden van Bos en Balkenende.
Holland op 27 Jul 2010 om 12:54 #
Het CDA zal breken indien het aantreedt in een deense of meerderheidsvariant. Er is een te sterke fractie die absoluut niet wil.
Peter op 27 Jul 2010 om 12:59 #
@tipo:
. . . hetgeen met gedoogsteun aan PVV/VVD zou gebeuren. Het CDA heeft er weinig baat bij om nu ook haar “zogenaamd linkse” aanhang te verliezen. Het zal een duidelijk alternatief moeten vertegenwoordigen dat zowel aantrekkelijk is voor centrum-rechtse als centrum-links geaarde kiezers.
Zonder politiek midden verliest het CDA haar kiezers en uiteindelijk haar bestaan.
J.K. op 27 Jul 2010 om 13:00 #
De rijksbegroting 2011 is allang klaar. Daar verandert een nieuwe regeringsploeg nauwelijks meer iets aan, zelfs niet als die over een week al zou aantreden. Voor onderhandelingen is dus nog alle tijd.
Het rijk gaat om die reden ook pas in 2012 echt bezuinigen. De provincies en gemeenten moeten dat al veel eerder gaan doen, want de uitkeringen uit provincie- resp. gemeentefonds worden vanaf 1 januari 2011 fors verlaagd.
Padbuffel op 27 Jul 2010 om 13:08 #
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het voor CDA aantrekkelijker zal zijn om te gedogen. Het is tenslotte een bestuurderspartij die deze baantjes bij voorkeur niet zal willen opgeven. Daarnaast heeft het CDA voldoende capabele bestuurders om naar voren te schuiven. Voor de PVV ligt dat vermoedelijk een tikkeltje anders.
tipo op 27 Jul 2010 om 13:10 #
@Peter
In een rechts kabinet is de VVD de middenpartij en het CDA een linkse partij voor wat betreft de bezuiniging op linkse ‘hobbies’ en culturele zaken. Dat is hun eigen inhoudelijke keuze.
Voor wat betreft de verzorgingsstaat is het CDA echter de middenpartij tussen de rechtsere VVD en de linksere PVV. Op dat terrein zal het CDA zich als een vis in het water voelen.
Per onderwerp is het dus verschillend wie er in het midden mag lopen.
Robert op 27 Jul 2010 om 13:19 #
Ik ben toch bang dat de linkse CDA’ers gaan piepen en dreigen met het opzeggen van hun lidmaatschap. Als dit gebeurt, en het CDA zich terug trekt uit het Turquoise-overleg, zou er nog een VVD+PvdA+CDA+GroenLinks-kabinet kunnen komen. Maar als het toch lukt heb ik alvast de poppetjes ingevuld van het eerste Turquoise-kabinet:
Algemene Zaken (AZ): Ivo Opstelten (VVD)
Veiligheid en Bestuur (BZK+JS): Fred Teeven (VVD)
Sociale Zekerheid (SZW+VWS): Stef Blok (VVD)
Onderwijs en Innovatie (OCW): Edith Schippers (VVD)
Ruimtelijke Ordening (VW+VROM): Charlie Aptroot (VVD)
Internationale Zaken (BUZA+DF): Maxime Verhagen (CDA)
Financiële Zaken (FN): Jan Kees de Jager (CDA)
Economische Zaken (EZ+LNV): Maria van der Hoeven (CDA)
Mocht Lubbers concluderen dat er onderhandeld kan worden over een Turquoise-kabinet, dan lijkt mij Henk Kamp de perfecte informateur!
PetervL op 27 Jul 2010 om 13:31 #
@Tipo: de geschetste gang van zaken zal het CDA niet helpen, zeker niet omdat het van een deel van haar aanhang niet met de PVV mag regeren. Gedogen zou nog net kunnen, maar dan heeft het CDA meer te winnen door zelf de gedogende partij te zijn.
Een vorige keer grootste partij die gehalveerd is zal helemaal gefocussed zijn op het terugwinnen van kiezers.
Nittickson op 27 Jul 2010 om 13:34 #
@ johan eldert op 27 Jul 2010 om 12:54 #
U roert een interessant punt aan en ik denk dat u voor wat de calculaties van Cohen betreft (en van Lubbers en de majesteit) wel gelijk hebt. Maar de gedachte dat de VVD bakzijl zal halen op deze punten is echt een illusie. De vraag is of het CDA dan voor een coalitie met compleet links kiest, of toch voor VVD en PVV. Eerlijk gezegd zie ik het CDA ook het verzamelde links niet aan de macht brengen. Dus veel keus heeft het CDA niet. En weglopen van regeringsverantwoordelijkheid zou de tweede breuk met het CDA erfgoed zijn (na het afwijzen van een potentiele coalitie) en het bestaansrecht van het CDA voorgoed ondermijnen.
@ Peter op 27 Jul 2010 om 12:37 #
Het CDA heeft altijd beurtelings met rechts of links geregeerd, zonder dat er door enige vleugel blokkades werden opgeworpen. De rechtervleugel had daarvoor overigens de beste redenen, omdat regeren over links altijd rampzalig is geweest voor het CDA. Pas het feit dat het CDA blokkades richting de PVV begon op te werpen heeft de rechtervleugel naar VVD en PVV gedreven. (Minstens 25 van de 41 zetels uit de vorige TK). De beste manier om die mensen terug te halen is toch echt om met de PVV te regeren – dat betekent nu, net zo min als wanneer dan ook, dat men zich volledig met coalitie partners identificeert. Ik zie uw punt dus nog steeds niet, als ik eerlijk ben. Wat dat betreft onderschrijf ik de opmerkingen van tipo.
tipo op 27 Jul 2010 om 13:34 #
@Robert
Maria van der Hoeven moet een vergissing zijn. Daar had Lans Bovenberg moeten staan.
@PetervL
Doel van het CDA moet dan zijn om de 3 rechtsere partijen te versterken en niet de 6 linksere partijen.
Als het midden naar rechts verschuift, moet het CDA meeschuiven.
Robert op 27 Jul 2010 om 13:40 #
@tipo
Liever niet, maar wat vind je er verder van dan?
Bovenberg zit trouwens veel meer in de sociaaleconomische hoek,
en is in mijn optiek te links voor dit kabinet.
Peter op 27 Jul 2010 om 13:57 #
@Nittickson:
Welk CDA belang kan gediend zijn met een PVV succes in een volgende regering?
U gaat ervan uit dat de protesterende CDA “linkervleugel” wel over haar bezwaren tegen Wilders heenstapt, maar dat moet ik toch eerst zien gebeuren. Verhagen zelf noemde de optie van gedogen door het CDA. Waarschijnlijk is hij liever “gijzelnemer” dan “gijzelaar”. De gedoogpartij heeft tenslotte flinke macht, als ik de commentaren uit Denemarken mag geloven.
Nick op 27 Jul 2010 om 13:58 #
Alle gevestigde politieke partijen hebben een gezamelijk probleem; De PVV. Zij kunnen er echter niet meer omheen en staan in een spagaat.
Hun missie, de PVV elimineren en uitrangeren gaat niet lukken. De vraag is hoe met zo min mogelijk kiezers-verlies een kabinet te vormen.
Ieder denkt dat regeren met een PVV niet geacceptreerd wordt door de achterban. Maar die achterban accepteerd ook regeren met bestaande opponenten niet.
De spoeling is nu wel erg dun en om een meerderheid te verkrijgen zullen er allerlei onmogelijke bochten genomen moeten worden.
Het gevaar PVV blijft hoe dan ook levensgroot aanwezig.
PVV in de oppositie is een grote dreiging voor een labiele coalitie.
De aanstaande PS verkiezingen zijn een grote dreiging omdat de PVV daar naar alle waarschijnlijkheid groot gaat winnen.
PVV kiezers zijn immuum voor de linkse pers en valse/onware beschuldigingen. Men trapt er niet meer in.
Om e.e.a. in de hand te houden blijft gedogen over. Wat is hierin wijsheid?
De komende tijd zullen we zien hoe de kaarten geschud gaan worden. Het blijft een historisch moment in de Nederlandse maar ook internationale politiek. Niet eerder (denemarken uitgezonderd) werd een partij met een programma als de PVV betrokken in de formatie van een kabinet. En dat alleen al is een verheugende ontwikkeling.
derck op 27 Jul 2010 om 13:59 #
Eens met deze conclusies. Hoop dat Geert zijn huid duur zal verkopen. Dat kan ook, want als Geert niets binnenhaalt en het rechtse kabinet komt er niet zal hij dit uitventen met een grote overwinning in maart tot gevolg. Als hij kan vertellen dat het cda niet wil bezuinigen op de geldverspilling in afrika, dan heeft het cda, met de belanghebbende binnen die club, in maart een groot probleem. Een meerderheid van de cda stemmers wil ook liever een rechts kabinet.
ulbricht op 27 Jul 2010 om 14:05 #
Woensdag 2 maart 2011, noteer die datum in uw agenda.
In de tussentijd gaan we zien hoe de PVV met angst en beven haar kieslijsten
gaat presenteren, echter wel een aanzienlijke winst gaat boeken.
Een VVD die zal worden gemarginaliseerd.
Een onthoofde CDA in den provincie.
Op SP na, zullen alle linkse partijen winst boeken in vergelijking met 2007
hoe dan ook, na het schudden van die kaarten, dan pas zal het nieuwe kabinet tot stand komen…en de deense variant hoort daar niet bij met een zwaar verliezende VVD of CDA.
derck op 27 Jul 2010 om 14:10 #
@johan
Het pvv programma was het enig leesbare en verreweg het beste programma bij de verkiezingen. Geen slap verhaal zoals het cda waar je alle kanten mee op kan om over het lachwekkende onleesbare verhaal van de pvda maar te zwijgen. Probeer dat eens door een arbeider te laten lezen…. Die mensen zijn zo ver af van de maatschappij, dat is echt ongekend.
tipo op 27 Jul 2010 om 14:13 #
@Robert
Ik vind het een mooi lijstje. Lekker kort ook.
Maar ik mis Paul de Krom op het Ministerie van Remigratie.
En Hans Lobohm als minister van Economische zaken.
Maar er moeten ook CDA-ministers zijn, begrijp ik. En dan ook nog rechtse. hm. Moeilijk.
Ik begrijp alleen niet waarom je Rutte in de kamer laat en Verhagen in het kabinet zet. Ik denk dat Rutte wel premierswaardig is, ondertussen. Hij doet de formatie tot nu toe uitmuntend. Hij heeft nog geen fout gemaakt.
Nittickson op 27 Jul 2010 om 14:18 #
@ Peter op 27 Jul 2010 om 13:57 #
Het zou raar zijn als de linkervleugel van het CDA niet over haar bezwaar heen zou stappen. Dat heeft men altijd gedaan, net zoals de rechtervleugel bij een coalitie over links. Als het CDA alleen met links kan regeren verliest het zijn bestaansrecht in de Nederlandse politiek.
Bovendien blijkt dat het CDA electoraat helemaal niet zo links is als sommige leden en veel kaderleden. Alleen al de TK2010 en recente opiniepeilingen tonen dat aan. En daarmee is allerminst gezegd dat die overige 15 kamerzetels allemaal van linkse christenen komen. Linkse christenen zitten bij de CU en GL (EVP) en bij de PvdA. Bij een coalitie met de PVV stappen enkele linkse lawaaimakers op en daarna komt het CDA sterker terug.
Herman01 op 27 Jul 2010 om 14:19 #
Het CDA zal best voor gedoogsteun zijn van de PVV. Dat zal in de praktijk betekenen dat gedoogsteun van welke andere partij het CDA dan ook goed uit zal komen. De PVV is dan buitenspel!
De PVV moet meeregeren en kan dan ook niet buitenspel gezet worden.
Ik hoop dat de PVV niet in deze opzet stapt afkomstig uit de slangenkuil van het CDA en VVD!
Nittickson op 27 Jul 2010 om 14:22 #
@ tipo op 27 Jul 2010 om 14:13 #
Geen commentaar op Edith Schippers? (proest!) Hans Labohm kan beter op Onderwijs dan op EZ, denk ik.
En Paul de Krom ipv Fred Teeven. Teeven heeft bij mijn weten nog altijd zijn initiatiefwet over zelfverdediging niet ingediend. Die mand moet minstens tien jaar minister zijn voor er iets uit zijn handen komt.
Wat mij betreft blijft Stef Blok fijn in de kamer en gaat zijn post naar Aart Jan de Geus – de beste minister van Sociale Zaken van de afgelopen 20 jaar.
Nick op 27 Jul 2010 om 14:32 #
@ Herman, geen zorgen, de PVV zal zich nooit buiten spel laten zetten, vergis je niet in Wilders.
Gedogen is prima voor de PVV. Het zal Wilders niet veel uitmaken, regeren is ook prima, als hij maar mee doet, het is zijn missie de politiek een ander inzicht te geven!
De wetenschap dat de PS verkiezingen eraan komen maakt hem sterker dan ooit. Ondanks dat hij een eerste kamer wil opheffen kan hij niet anders dan er gebruik van maken. De kiezers zullen ook zeker van de eerst volgende mogelijkheid om hun ongenoegen te laten blijken gebruik maken en massaal voor de PVV kiezen en dat is precies de angst van de gevestigde orde.
Nee de politiek heeft een probleem en de PVV is aan zet.
joost niemoller op 27 Jul 2010 om 14:32 #
He Joshua,
Mooi stuk. Maar ik ben het er niet mee eens.
Ik zit eerder op de lijn Van Baar.
Zeker: Het CDA heeft maar één keuze: Regeren. Maar er liggen voorlopig nog genoeg kaarten op tafel. Er is niks uitgesloten. En de kaart van het centrum kabinet zal nog heel lang op tafel blijven liggen. Het is de optie waarvoor twee van de drie partijen zich al hebben uitgesproken, Rutte en Verhagen. Het is ook de optie waarbij het CDA haar ideale middenpositie in kan nemen. En kan vermijden dat de PVV splijtzwam nog het minst kwaad kan in de gelederen van de partij.
Inderdaad; een vlees noch vis kabinet. Ik zou het niet willen persoonlijk. Net zo min als jij. En net zo min als heel veel Nederlanders. Maar er zal uit dit eindeloze onderhandelen een moment komen waarop iedereen bekaf denkt; In godsnaam… een kabinet! Dan maar door het midden!
En Cohen zal dan iets toegeworpen krijgen en hij zal zich opofferen in het landsbelang. Er bestaat in de politiek niet zoiets als ‘echt niet willen’.
Zeker; het is voor de drie partijen het niet denkbeeldige gevaar dat Wilders blijft doorgroeien. Maar dat gevaar is er ook bij de Deense variant, waarbij het kabinet dan bovendien geheel aan Wilders is over geleverd.
En misschien zijn we tegen de tijd van de Provinciale Staten verkiezingen nog steeds aan het formeren, en lukt het daarvan Wilders een deel van de schuld in de schoenen te schuiven.
Ik ben toch bang dat bij jou de wens tezeer de vader van de gedachte is.
Michael van der Galien op 27 Jul 2010 om 14:33 #
Robert: Rutte laat het premierschap echt niet lopen.
tipo op 27 Jul 2010 om 14:52 #
@joost niemoller
Voor een rechts kabinet hebben ook twee partijen zich uitgesproken. Rutte heeft gezegd dat een rechts kabinet de eerste keus is. Wilders dito.
Bij een middenkabinet levert kilometerheffing een onoverkomelijk probleem tussen VVD en PvdA, net zoals bij Paars+. De VVD kan niet instemmen met km-heffing na de campagne van afgelopen winter door Charlie Aptroot. De PvdA kan niet zeggen “okay, dan geen km-heffing in een middenkabinet.”, want dat had Cohen bij Paars+ (de eerste voorkeur van Cohen) ook al kunnen doen. En dan geeft hij Femke en Alexander een stok om mee te slaan.
De Snotverlosser op 27 Jul 2010 om 15:15 #
@Robert op 27 Jul 2010 om 13:19
Van dit lijstje zakt m’n broek af. Dan maar liever de PVV in de regering. Ongeacht met wie ze komen afzetten is dat beter dan een club met vd Hoeven, de Jager, Teeven of de Krom. De gedachte alleen al.
Robert op 27 Jul 2010 om 15:17 #
Als Balkenende premier kon worden kan Rutte dat natuurlijk ook, en ik heb ook helemaal niets tegen Rutte. Het voordeel van Opstelten is alleen dat hij veel ervaring heeft als burgemeester/bestuurder (veiligheid) en met een Leefbaar+VVD+CDA college (2002-2006). Ook denk ik dat Opstelten veel meer overwicht heeft in een kabinet dan Rutte en Balkenende bij elkaar opgeteld.
Paul de Krom kan staatssecretaris van immigratie worden onder Fred Teeven. Aart Jan de Geus en Hans Hoogervorst vind ik de beste ministers uit de periode-Balkenende, ik denk alleen dat ze ‘Den Haag’ zijn uitgegroeid. En wat is er toch mis met Fred Teeven? Echt iemand die voor zijn zaak staat!
http://www.youtube.com/watch?v=Ys2aC2M-ZfE
http://www.youtube.com/watch?v=5WlWfApm9K8
richard op 27 Jul 2010 om 15:25 #
Uiteindelijk gaat het Wilders (*) maar om een ding: Het terugdringen van de Islam in nld. Dat zal hij willen doen door een spijkerharde immigratiewet er door heen te krijgen en door uitwassen van de Islam in nld te bestrijden. Criminele buitenlanders het land uitzetten etc.
Als het CDA en de VVD dat met Wilders afspreken, dan is het klaar. Dan kunnen ze samen het kabinet gaan vormen en vindt Wilders het wel best.
Zie daar waarom Deens variant gaat lukken.
Zie daar ook waarom Maxime niet met Wilders aan tafel wil: Hij wil geen kabinet met de pvv. Hij wil Deens.
Het gaat niet om inhoudelijke verschillen, maar om hoe het te verkopen. De formatie moet gewoon 6 maanden gaan duren, anders krijg je een minderheidskabinet niet verkocht.
(*) Wilders, maar ook het merendeel van de VVD en de CDA kiezers
Esther op 27 Jul 2010 om 15:32 #
@richard:
“…, maar ook het merendeel van de VVD en de CDA kiezers, gaat het maar om een ding: Het terugdringen van de Islam in Nederland.”
Wat een onzin. De VVD en CDA kiezers willen met de PVV omdat de PvdA het alternatief is. Immigratie speelt daarin ook een rol, maar dat kan zeker niet uitgelegd worden als een kruistocht tegen de Islam van het merendeel van de VVD/CDA kiezers. Daarvoor moet u toch echt bij de PVV zijn.
Joshua Livestro op 27 Jul 2010 om 15:54 #
@Joost N: Nee Joost, ik doe niet aan wensdenken. Dit is een kwestie van doorrekenen. Schrijf maar op: half augustus hebben we een nieuw kabinet.
richard op 27 Jul 2010 om 16:02 #
Esther,
Je hebt gelijk, zo klopt het niet. Het is altijd een beetje lastig om het goed op te schrijven.
Wilders en de pvv stemmers zijn erg gebrand op het terugdringen van de Islam in nld, en het merendeel van de vvd/cda kiezers gaat daar niet voor liggen. Als de vvd & cda met Wilders immigratie- en criminaliteitswetgeving af kan spreken, is het klaar voor Wilders.
joost niemoller op 27 Jul 2010 om 16:07 #
Joshua,
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik denk het dus niet.
Ik gok op ergens volgend jaar. Tenzij Rutte eigenwijs het voortouw neemt en een leidende tekst gaat schrijven, dit met toestemming van mevrouw de koniging zelf uiteraard.
Robert op 27 Jul 2010 om 16:13 #
@Joshua Livestro:
En wat dan te denken van de linkse prominenten in het CDA? Zullen die zich de komende dagen/weken niet gaan mengen, op een waarschijnlijk agressievere manier dan de VVD prominenten tegen Paars-Plus?
Ik heb enorm graag een Turquoise-coalitie naar Deens-model, maar is het wel realistisch? Zullen de Terpstra’s zich koest houden? Ik zet mijn geld op de combinatie VVD+PvdA+CDA+GroenLinks, een Nachtmerrie-coalitie.
ulbricht op 27 Jul 2010 om 16:23 #
Beste heer Livestro,
Natuurlijk doet u aan wensdenken, nu geen contadoortje gaan maken he?
Uw partij heeft zichzelf in de voeten geschoten met een achteraf gezien valse campagne om maar zoveel mogelijk PVV’ers op te mogen strijken.
Uiteindelijk wel de grootste, maar vervolgens opgescheept zitten met een duivels dillema. (alleen al het idee om over paars plus te praten!)
Die stemmers hebben het bedrog begrepen en zijn al definitief voor de VVD verloren.
U kunt wel raden dat we uiteindelijk gewoon Pvda-CDA-CU-GL en weet ik nog meer als kabinet gaan krijgen, na het officieuze mandaat na maart 2011.
Dit reken ik u alvast voor!
jan58 op 27 Jul 2010 om 17:28 #
Wilders kan het beste gewoon in de oppositie gaan zijn
beweging uitbouwen in de gemeenten en provincies en in de
eerste kamer. Zijn grote winst pakken in maart 2011 en in
het parlement lekker prijsschieten en zich verder profileren.
Bij de volgende tweede kamer verkiezingen over twee jaar
wordt de PVV dan twee maal zo groot en kan er werkelijk
niemand om hem heen! Voor de drie oude grote regenten-
partijen is dit het begin van het einde!
Esther op 27 Jul 2010 om 17:33 #
@ulbricht:
Ik ben het niet eens met uw uitspraak over de campagne van de VVD. De link hieronder is naar een stuk waarin mijn visie op de zaak staat vermeldt.
http://fp.dagelijksestandaard.nl/2010/07/de-grote-fout-van-de-vvd/
Anton op 27 Jul 2010 om 18:52 #
@ Peter
De linkse prominenten van het CDA kunnen geen kant op. Cohen heeft ze in de steek gelaten door het CDA besmet te verklaren. Bovendien heeft het CDA veel stemmers verloren aan de PVV die ze beslist niet terugkrijgen als ze verder linksaf gaan slaan. De enige aanvaardbare en haalbare constructie voor heel het CDA is Deens.
Karel Spoorman op 27 Jul 2010 om 19:09 #
@jan58 op 27 Jul 2010 om 17:28, wat denkt u dat er gaat gebeuren als, laten we eens een aanname doen, de PVV bij de volgende verkiezingen 50 zetels haalt. Die zetels die ze meer halen dan nu komen gegarandeerd van andere rechtse partijen zodat de verdeling gelijk blijft. Denkt u dat dan alle oud zeer verdwenen zal zijn en dat iedereen met de PVV in zee zal willen.
Michiel V. op 27 Jul 2010 om 23:09 #
Aanemende dat het inderdaad klopt dat een kabinet niet zowel CDA als PvdA kan bevatten en ook niet zowel VVD en PvdA, volgt niet dat Deens de enige optie is.
Waarom niet, vanaf de as VVD-CDA op zoek naar partners. GL en D66 waren blijkbaar hervormings- en bezuiningsbereider dan de PvdA. Beiden partijen willen bovendien erg graag regeren. Voeg CU toe en je hebt een meerderheid van 76…
Robert op 28 Jul 2010 om 01:36 #
@ Anton:
Helemaal mee eens, natuurlijk is dat de beste oplossing voor het CDA om er weer bovenop te komen, en de CDA-achterban wil het. Het probleem zit hem alleen in de linkse prominenten, want welke argumenten je ook aandraagt, de PVV is voor hun melaats. Want zij hebben het gelijk aan hun zijde, zij doen ‘het goede’ voor de mensheid. Daarnaast spelen natuurlijk al die baantjes in o.a. de ontwikkelings-industrie een rol.
Misschien dat Verhagen wel durft als de CU wordt toegevoegd aan het minderheidskabinet, dus VVD+CDA+CU met gedoogsteun van de PVV. Dan heb je een net iets bredere meerderheid (81 zetels) en wordt de linker flank van het CDA wat meer gedicht. Dan zet je gewoon Eimert van Middelkoop op defensie of veiligheid. Ik heb liever VVD+CDA met gedoogsteun van PVV+SGP, maar als je het CDA kan overhalen door de CU aan het kabinet toe te voegen…
Hannibal op 29 Jul 2010 om 01:41 #
Ik had mijn geld gezet op een Rechtse of Deense coalitie in oktober, aangezien Prinsjesdag niet langer haalbaar leek.
Maria Van der Hoeven heeft aangekondigd de politiek te verlaten.
Dus daar zijn we van verlost.